Nieuwsbrief
5 min read

Hoofdstuk 1

Praktische informatie bij het audioboek van Tussen de rails

Illustratie: Jan Rodrigo
Tussen de rails: De 35 mooiste treinreizen van Europa

Nederland heeft het op twee na drukst bereden spoorwegnet ter wereld, België is kleiner maar er ligt meer spoor en elk gehucht heeft er een eigen station, en in Luxemburg is het openbaar vervoer helemaal gratis. Waar drie kleine landjes groot in kunnen zijn: in de Benelux is het fijn reizen per trein.

Hoofdstuk 1: Benelux

Nederland

  • 3434 kilometer spoorlijn, 400 treinstations
  • Nationale spoorwegmaatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
  • Reisplanner en tickets: ns.nl
  • App: NS
  • Korting: NS Flex biedt keuze uit onbeperkt of met korting reizen in de daluren, in het weekend, doordeweeks of altijd voor een vast bedrag, maandelijks wijzigbaar en opzegbaar.

België

  • 3602 kilometer spoorlijn, 551 treinstations
  • Nationale spoorwegmaatschappij: Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)
  • Reisplanner en tickets: nmbs.be
  • App: nmbs
  • Korting: ‘Standard Multi’ is de naam voor een tienrittenkaart, voor tien enkele treinreizen binnen België binnen een jaar voor € 86 in de tweede klasse. De tickets staan niet op naam, dus je kunt bijvoorbeeld ook met z’n tweeën vijf reizen maken.

Luxemburg

  • 275 kilometer spoorlijn, 65 treinstations
  • Nationale spoorwegmaatschappij: Chemins de Fer Luxembourgeois (CFL)
  • Reisplanner en tickets: cfl.lu
  • App: CFL mobile
  • Korting: Het openbaar vervoer in Luxemburg is gratis.

Beste reizigers
Op het moment van schrijven was de informatie op deze pagina correct. Maar dienstregelingen, prijzen en contactgegevens kunnen natuurlijk veranderen. Check dit dus altijd zelf voor vertrek.

Per trein (en te voet) over de IJzeren Rijn

Heen en terug

Vanuit Nederland naar Antwerpen Centraal per IC Brussel of Thalys. Van Mönchengladbach Hbf reis je via Venlo of Duisburg terug naar Nederland.

IJzeren Rijn

Wie het complete historische traject wil bereizen, doet dat in deze etappes, met tussenstops naar keuze:

  • Antwerpen – Hamont: intercity, eens per uur, reistijd 1½ uur;
  • Hamont – Budel-Schoot: ca. 20 minuten lopen;
  • Budel-Schoot – Weert: bus, elk uur, reistijd 20 min.;
  • Weert – Roermond: intercity, elk kwartier, reistijd 15 minuten;
  • Roermond – Dalheim: 22 km wandelen in twee dagen, zie onder;
  • Van Dalheim naar Mönchengladbach: per regiotrein, elk uur, reistijd 30 min.

Fietsen

België: Blue-Bikes op stations Antwerpen-Centraal, Lier, Herentals, Geel, Mol en Lommel, Nederland: OV-fietsen op stations Weert en Roermond, Duitsland: Nextbike op station Mönchengladbach.

De Meinweg

De 22 kilometer lange wandeling van Roermond door Nationaal Park De Meinweg naar Dalheim is te doen in een dag, maar wordt veel leuker in twee dagen, met een overnachting bij Hotel St. Ludwig in Vlodrop-Station. Volg deze audiotour die Sander Groen eerder maakte voor de Volkskrant: sandergroen.nl/de-meinweg/

Eten en drinken

Antwerpen Centraal: Brasserie Le Royal, Olen: Café ’t Stationneke, Budel-Dorplein: Jorines Theethuin, Herkenbosch: Brasserie De Boshut, Vlodrop-Station: Café Van Kempen, Dalheim: Dalheimer Mühle.

Overnachten

Antwerpen: Hotel Indigo, Hamont: Hotel Hooghuys, Roermond: Hotel Parkzicht, Vlodrop-Station: Hotel St. Ludwig, Mönchengladbach: Fair Hotel.

Meer informatie

Antwerpen: visit.antwerpen.be
Vlaanderen: toerismevlaanderen.be
Weert & Roermond: hartvanlimburg.nl
De Meinweg: np-demeinweg.nl
Mönchengladbach: deinmg.de

Hoofdpijndossier IJzeren Rijn
De afgelopen jaren kwam de IJzeren Rijn regelmatig in het nieuws. Vanwege stikstofproblematiek, nieuwe mileu-eisen en de energiecrisis móét er gezocht worden naar duurzamere alternatieven voor wegtransport. In 2018 bleek uit een onderzoek dat reactivering van het bestaande tracé van de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied, maar dan in Limburg omgeleid via Venlo, de haalbaarste optie was.
In het Nederlandse regeerakkoord van 2017 werd voorgenomen om de IJzeren Rijn te reactiveren. In België werd daarom spoorlijn 19 vanaf Mol verdubbeld, geëlektrificeerd en doorgetrokken naar Hamont. Dat station, waar sinds 1953 geen passagierstrein meer was gestopt, werd heropend.
In 2021 lieten België, Nederland en Duitsland gezamenlijk een nieuw onderzoek doen naar de haalbaarheid van de zogeheten 3RX-variant via Venlo. En de uitkomsten daarvan zullen vermoedelijk ook weer moeten worden onderzocht. Kortom: voorlopig blijft het verroeste spoor nog wel even liggen.

Van Luik naar Luxemburg

Tussen Luik en Luxemburg-Stad rijdt eens per uur (in het weekend eens per twee uur) een intercity in beide richtingen; reistijd 2 uur en 40 minuten. In Luxemburg is het openbaar vervoer gratis: geen ticket nodig, je kunt zo instappen.

Terug naar de inhoudsopgave

Gratis nieuwsbrief
Wil jij mijn reisreportages gratis in je mailbox? Ik stuur je graag eens per kwartaal mijn nieuwsbrief.