Nieuwsbrief
5 min read

Hoofdstuk 11

Praktische informatie bij het audioboek van Tussen de rails

Illustratie: Jan Rodrigo
Tussen de rails: De 35 mooiste treinreizen van Europa

Diepe fjorden en hoge bergtoppen, dorpjes van rode, groene en gele houten huisjes, witte sneeuwvlaktes onder een staalblauwe hemel en vier seizoenen op een dag: dat zijn zomaar een paar uitzichten die je vanuit je luie stoel voorbij ziet glijden als je per trein door Scandinavië reist. Denemarken is een leuke tussenstop, in Noorwegen, Zweden en Finland worden de treinreizen echt episch.

Hoofdstuk 11: Scandinavië

Denemarken

  • 2633 kilometer spoorlijn
  • Nationale spoorwegmaatschappij: Danske Statsbaner (DSB)
  • Reisplanner en tickets: dsb.dk
  • App: DSB
  • Treinpas: Interrail Denemarkenpas
  • Korting: ‘Orange’-tickets zijn beperkt beschikbaar voor vroegboekers.

Noorwegen

  • 4109 kilometer spoorlijn
  • Nationale spoorwegmaatschappij: Vy
  • Reisplanner en tickets: vy.no
  • App: Vy
  • Treinpas: Interrail Noorwegenpas
  • Korting: ‘Lavpris’ of ‘Lowfare’, beperkt beschikbaar vanaf ca. twee maanden voor vertrek.

Zweden

  • 15.006 kilometer spoorlijn
  • Nationale spoorwegmaatschappij: SJ, overige vervoerders: Snälltåget, Vy, Inlandsbanan, mtrx, FlixTrain
  • Reisplanner en tickets: sj.se
  • App: SJ
  • Treinpas: Interrail Zwedenpas
  • Korting: Geen specifieke kortingstickets, maar dynamische ticketprijzen; hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper het is.

Finland

  • 9216 kilometer spoorlijn
  • Nationale spoorwegmaatschappij: VR
  • Reisplanner en tickets: vr.fi
  • App: VR Matkalla
  • Treinpas: Interrail Finlandpas. Met de vakantiepas van VR trein je in juni, juli en augustus 5, 7, 9, 14 of 30 dagen onbeperkt door Finland.

Beste reizigers
Op het moment van schrijven was de informatie op deze pagina correct. Maar dienstregelingen, prijzen en contactgegevens kunnen natuurlijk veranderen. Check dit dus altijd zelf voor vertrek.

Heel Zweden door met de Poolcirkel Express

Heenreis

Stockholm is per trein vanuit Nederland comfortabel bereikbaar binnen een etmaal: reis ’s middags per IC via Osnabrück naar Hamburg en stap daar ’s avonds over op de Zweedse slaaptrein naar Stockholm. Reisduur 20 uur, Nederland-Hamburg: enkele reis vanaf € 39, bahn.de/nl, slaaptrein: ligplaats in gedeelde couchette vanaf € 45, 2-persoonsslaapcoupé vanaf € 80 p.p. of 1-persoonsprivécoupé vanaf € 165, sj.se.

Treinreis

De Norrlandståget rijdt dagelijks, met vertrek uit Stockholm in de middag of tegen de avond en aankomst in Narvik rond het middaguur. Sinds 2020 wordt de dienst geëxploiteerd door de private spoorwegmaatschappij Vy Tåg. Er is keuze uit zitplaatsen, ligplaatsen in 6- of 4-persoonscouchettes, slaapcoupés met wasbak voor 1, 2 of 3 personen, en slaapcoupés met eigen wc en douche voor 1 of 2 personen. Ook is er een restauratierijtuig. Reisduur varieert van 19 tot 21 uur, zitplaats vanaf € 90, ligplaats in gedeelde 6-persoonscouchette vanaf € 121, bed in gedeelde 3-persoonsslaapcoupé met wasbak vanaf € 124, privécoupé vanaf € 290; vy.se.

Accommodatie

Vermeld is steeds de vanafprijs voor een tweepersoonskamer inclusief ontbijt.

  • Uppsala: Tegenover het treinstation staat designhotel Radisson Blu met 4 sterren en 185 kamers vanaf € 95; radissonhotels.com.
  • Gävle: Op 5 minuten lopen van het station is Grand Central Hotellet het oudste hotel van Gävle. Het heet nu Scandic CH, met 4 sterren en 187 kamers vanaf € 120; scandichotels.com.
  • Luleå: Stadshotellet is een klassiek luxehotel uit 1903 op 10 minuten lopen van het station met 4 sterren en 159 kamers vanaf € 85; elite.se.
  • Jukkasjärvi: Het Icehotel is peperduur, maar is dan ook een ervaring om over naar huis te schrijven. December-april, ijskamer vanaf € 600, icehotel.se.
  • Narvik: Breidablikk Gjestehus is een houten hotel met 3 sterren, restaurant, terras en 21 kamers met uitzicht op stad, bergen en fjord, vanaf € 115; breidablikk.no.

Meer informatie

Spookstation Katterat
Langs de tweeduizend kilometer lange spoorlijn van Stockholm naar Kiruna zijn er tientallen stations om uit te kiezen, maar het bijzonderste van allemaal is misschien wel de laatste halte vóór eindpunt Narvik. Katterat is een spookdorp van een dozijn huizen waar niemand meer woont, maar waar toch elke trein stopt. Bij de aanleg van de Ofotbanen, ruim een eeuw geleden, werd het gebouwd om arbeiders te huisvesten en daarna kwam er spoorwegpersoneel wonen. Ze hadden er een eigen kruidenier, school, boerderij, croquetveld en schietbaan. De ultieme afzondering vind je er nu: Katterat is alleen per trein bereikbaar, want ingeklemd tussen torenhoge rotswanden en een duizelingwekkend diep ravijn, en juist door die afgelegen ligging is het als enige spoorwegdorp bewaard gebleven. Nu is het een nationaal monument en een fascinerende tijdcapsule. Een bezoek vereist zorgvuldige timing, want er rijden per dag maar drie treinen terug naar de bewoonde wereld. Helemáál stil is het er trouwens niet: een van de houten huisjes fungeert ’s zomers als pension: Katterat Fjellstue (katterat.com).

Terug naar de inhoudsopgave

Gratis nieuwsbrief
Wil jij mijn reisreportages gratis in je mailbox? Ik stuur je graag eens per kwartaal mijn nieuwsbrief.