Nieuwsbrief
4 min read

Hoofdstuk 17

Praktische informatie bij het audioboek van Tussen de rails

Illustratie: Jan Rodrigo
Tussen de rails: De 35 mooiste treinreizen van Europa

In Servië moet je geen haast hebben als je per trein reist: het materieel is oud en de snelheid ligt laag, maar het netwerk is wijdvertakt en de uitzichten zijn onvergetelijk. Montenegro is klein maar fijn en beschikt over anderhalve spoorlijn van 250 kilometer. Toch maak je hier een van ’s werelds allermooiste treinreizen: van Belgrado in Servië over de hoogste spoorbrug van Europa naar het Montenegrijnse Bar aan de Adriatische Rivièra.

Hoofdstuk 17: Servië & Montenegro

Servië

  • 3739 kilometer spoorlijn
  • Nationale spoorwegmaatschappij: Zeleznice Srbije (ZS)
  • Dienstregeling en tickets: srbvoz.rs/en
  • Treinpas: Met de Serviëpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door Servië voor een vast bedrag; interrail.eu. Check wel of je met losse kaartjes voordeliger uit bent.

Montenegro

  • 250 kilometer spoorlijn
  • Nationale spoorwegmaatschappij: Zeljeznicki prevoz Crne Gore (ZCG)
  • Dienstregeling: zcg-prevoz.me
  • Treinpas: Er is geen Interrail-landpas verkrijgbaar voor Montenegro, wel is de Global-pas er geldig, en bij de Serviëpas (zie boven) is ook de trein van Belgrado naar Bar inbegrepen.

Beste reizigers
Op het moment van schrijven was de informatie op deze pagina correct. Maar dienstregelingen, prijzen en contactgegevens kunnen natuurlijk veranderen. Check dit dus altijd zelf voor vertrek.

Over Tito’s spoorlijn door Montenegro

Heenreis

Montenegro is per trein bereikbaar vanuit Belgrado in buurland Servië, zie onder, of per veerboot vanuit Italië; rederij Jadrolinija doet er zo’n 20 uur over van Bari naar Bar in Montenegro en v.v.

Treinreis

Tussen Belgrado (Servië) en Bar (Montenegro) rijden dagelijks een dagtrein (Tara) en een nachttrein (Lovcen) in beide richtingen. Neem de dagtrein, dan geniet je van het spectaculaire landschap. Langs de lijn liggen het bergstadje Kolasin, hoofdstad Podgorica, badplaats Sutomore en havenstad Bar. De treinreis over het gehele traject duurt 11 à 12 uur en een enkeltje kost € 21. Zitplaatsreservering verplicht. Voor de nachttrein heb je voor ca. € 40 extra een privé-slaapcoupé voor twee. Tickets zijn niet online verkrijgbaar; koop ze voor vertrek aan het loket. In het hoogseizoen kan het verstandig zijn om dit van tevoren te regelen, bijvoorbeeld via een lokaal reisbureautje.

Accommodatie

  • Bar: In het centrum van Bar, op 20 minuten lopen van het treinstation en 10 minuten van de veerhaven, staat het nieuwe en moderne Hotel Agape met 4 sterren, een restaurant en 22 kamers vanaf € 80 inclusief ontbijt, hotelagape.me.
  • Kolasin: In de bergen rond Kolasin vocht maarschalk Tito met zijn partizanen tegen de fascisten. Later als president liet hij in het piepkleine bergdorpje het grote Hotel Bjelasica bouwen, nu omgedoopt tot Bianca Resort & Spa. ’s Zomers een goede uitvalsbasis voor nationaal park Biogradska Gora, ’s winters wordt er geskied. Tweepersoonskamer vanaf € 100 inclusief ontbijt, biancaresort.com.

Befaamd staatshotel
Het icoon van Montenegro, dat op alle ansichtkaarten prijkt, is het eilandje Sveti Stefan. Eeuwenlang was dit een gefortificeerd vissersdorpje, vlak voor de kust in de Adriatische Zee. Totdat Tito in de jaren 50 besloot om de bewoners te verbannen en het eiland te transformeren tot hotel. De vijftig huisjes werden hotelkamers en Sveti Stefan werd het eerste luxueuze vakantieoord van Joegoslavië. Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor, Sophia Loren, Kirk Douglas, Richard Burton en Orson Welles sleten hier hun vakantiedagen. De dood van Tito betekende het begin van het einde voor het befaamde staatshotel. Totdat Aman Resorts het overnam: de Singaporese luxehotelketen had vijf jaar en 30 miljoen euro nodig om het eilandhotel tot in de puntjes te restaureren. In 2012 heropende het en weer staan de sterren in de rij, onder wie Brad Pitt, Bruce Willis en Sylvester Stallone. Tito zelf logeerde destijds liever aan de overkant, in Villa Miločer, oorspronkelijk gebouwd in 1934 als het zomerpaleis van koningin Marie van Roemenië. De villa behoort nu ook tot het Aman, als dependance met louter suites. Tito sliep op de begane grond in wat nu de bibliotheek is, de slaapkamer van First Lady Jovanka fungeert nu als vergaderzaal.

Een Servische smalspoorlijn als een achtbaan

Dienstregeling en info: serbianrailways.com

Terug naar de inhoudsopgave

Gratis nieuwsbrief
Wil jij mijn reisreportages gratis in je mailbox? Ik stuur je graag eens per kwartaal mijn nieuwsbrief.