Nieuwsbrief
5 min read

Hoofdstuk 3

Praktische informatie bij het audioboek van Tussen de rails

Illustratie: Jan Rodrigo
Tussen de rails: De 35 mooiste treinreizen van Europa

Oostenrijk en Hongarije vormden ooit samen een imperium dat zich uitstrekte van Pruisen tot de Balkan. In die tijd werd een omvangrijk spoorwegnet aangelegd en daarvan profiteren treinreizigers nu nog steeds. Oostenrijk beschikt over een spoorlijn die zo spectaculair is dat hij op de Werelderfgoedlijst staat: de Semmeringbahn. Hoofdsteden Wenen en Boedapest zijn strategische knooppunten voor internationale dag- en nachttreinen.

Hoofdstuk 3: Oostenrijk & Hongarije

Oostenrijk

  • 6123 kilometer spoorlijn
  • Nationale spoorwegmaatschappij: Österreichische Bundesbahnen (ÖBB)
  • Reisplanner en tickets: oebb.at
  • App: ÖBB Tickets
  • Treinpas: Met de Oostenrijkpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door het land, vanaf € 133. Kortingstickets: De voordelige Sparschiene-tickets van ÖBB zijn vanaf 6 maanden voor vertrek beschikbaar en kosten vanaf ca. 10, 20 of 30 euro voor respectievelijk binnenlandse tickets, internationale reizen en slaaptreinen. Ook zijn er voordelige regiopassen voor o.a. het Salzburgerland, Stiermarken en Tirol.

Hongarije

  • 7893 kilometer spoorlijn
  • Nationale spoorwegmaatschappij: Magyar Államvasutak (MÁV)
  • Reisplanner: mavcsoport.hu
  • Tickets: jegy.mav.hu
  • App: MÁV
  • Kortingstickets: De Hongaarse variant van het internationale Sparpreis-Ticket heet ‘Start Europa’ en is verkrijgbaar aan het loket en online.
  • Treinpas: Met de Hongarijepas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door het land, vanaf € 84. Met de papieren European East Pass reis je 5 tot 10 dagen binnen één maand door Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije en Hongarije, vanaf € 186.

Beste reizigers
Op het moment van schrijven was de informatie op deze pagina correct. Maar dienstregelingen, prijzen en contactgegevens kunnen natuurlijk veranderen. Check dit dus altijd zelf voor vertrek.

Spoorlijn op de Werelderfgoedlijst

Heenreis

Neem ’s avonds in Amsterdam (of Utrecht of Arnhem) de Nightjet en stap ’s morgens uitgeslapen uit in Wenen. Reisduur 14 uur, vanaf-prijzen: zitplaats € 30, ligplaats € 50, bed € 90, boeken via nightjet.com.

Treinreis

De rechtstreekse EuroCity tussen Wenen en Triëst rijdt eenmaal per dag in beide richtingen. De EC 151/134 vertrekt om 07:58 uur van Wien Hauptbahnhof en arriveert op Trieste Centrale om 16:52 uur. De EC 135/150 vertrekt om 13:03 uur uit Triëst en komt om 22:02 uur aan in Wenen. De trein heeft twee nummers en wordt in sommige reisplanners vermeld als twee treinen, maar het is één doorgaande trein en overstappen is niet nodig. Let wel op dat je in Ljubljana in de juiste wagon zit, want daar wordt de trein gesplitst – een deel blijft achter, de rest rijdt door. Een zitplaatsreservering kost € 3 extra en is voor deze trein niet verplicht, wel aanbevolen. Totale reistijd 9 uur, enkele reis vanaf € 30, boeken via oebb.at.

Tussenstops

Wie zoals keizerin Elisabeth onderweg nog eens wil uitstappen, heeft 27 stations om uit te kiezen, zoals Semmering, Graz, Maribor, Ljubljana, Zidani Most en Pivka. In Oostenrijk en Slovenië rijden frequente snel- en stoptreinen op kortere trajecten, maar let op: op het laatste stukje, van Villa Opicina tot Triëst, rijden slechts drie treinen per dag.

Verblijf

  • Wenen: Rond het hoofdstation zijn ketenhotels te vinden in diverse prijsklassen, zoals Ibis, Novotel en Motel One.
  • Semmering: Tot het Südbahnhotel heropent is Hotel Belvedere een prettig logeeradres.
  • Ljubljana: Midden in het centrum is Grand Hotel Union uit 1906 de nostalgische keuze.
  • Triëst: Tegenover het treinstation staat het budgetvriendelijke B&B Hotel.

Briljante bouwmeester van de Südbahn
Carl Ritter von Ghega (1802-1860) was de belangrijkste spoorwegpionier van Oostenrijk. Hij werd geboren in Venetië, dat toen tot het Habsburgse rijk behoorde, studeerde in Padua, werkte als ingenieur voor Publieke Werken en bouwde een bergweg van Treviso naar Cortina d’Ampezzo. Daarna ging hij aan de slag voor de spoorwegen en was hij betrokken bij de bouw van de Nordbahn van Wenen naar Tsjechië.
Ghega werd bovenal beroemd door zijn leidende rol bij de aanleg van de Südbahn van Wenen naar Triëst. De grootste uitdaging daarvan was het traject door de bergen via de Semmeringpas. Het werd de eerste spoorweg ter wereld die over een bergketen heen liep en Ghega ontwierp daarvoor keermuren om steile hellingen te stabiliseren, tunnels om bergkammen te doorkruisen en viaducten om valleien te overbruggen – innovaties die later standaard werden bij de aanleg van bergspoorwegen.
Carl Ritter von Ghega overleed op 58-jarige leeftijd in Wenen. Zijn bijdrage aan de spoorwegbouw in Europa wordt herinnerd als een hoogtepunt van de negentiende-eeuwse technologische vooruitgang. Hoe belangrijk hij was voor Oostenrijk blijkt uit zijn eregraf op het Zentralfriedhof in Wenen, vlak bij muzikale grootheden als Mozart, Beethoven, Schubert en Brahms.

Per ‘Balaton Expres’ naar het Hongaarse vakantiemeer

De treinen naar het Balatonmeer vertrekken in Boedapest vanaf station Deli (Zuid), het eindpunt van metrolijn M2. De reisduur varieert van twee tot drie uur, en de prijs van 4 tot 10 euro. Voor de intercity is een toeslag verschuldigd en een zitplaatsreservering verplicht.

Terug naar de inhoudsopgave

Gratis nieuwsbrief
Wil jij mijn reisreportages gratis in je mailbox? Ik stuur je graag eens per kwartaal mijn nieuwsbrief.