Nieuwsbrief
5 min read

Hoofdstuk 6

Praktische informatie bij het audioboek van Tussen de rails

Illustratie: Jan Rodrigo
Tussen de rails: De 35 mooiste treinreizen van Europa

Frankrijk heeft na Duitsland het grootste spoorwegnet van Europa, dat bovendien heel divers is: TGV’s doorkruisen het hele land in hogesnelheidstreinvaart, ter-treinen verzorgen het regionale vervoer, kleine boemeltjes rijden door de Provence en op Corsica, en na decennialange teloorgang maakt nu ook de nachttrein een comeback. In het zoete Frankrijk valt meer dan genoeg te beleven voor vakantievierende treinreizigers.

Hoofdstuk 6: Frankrijk

  • 29.900 kilometer spoorlijn
  • Nationale spoorwegmaatschappij: Société nationale des chemins de fer français (SNCF), overige vervoerders: Chemins de fer de Provence (CP), Chemins de fer de la Corse (CFC)
  • Reisplanner & tickets: sncf-connect.com, ouigo.com
  • Treinpas: Met de Frankrijk-pas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen binnen een maand vanaf € 146 het hele land door. Voor alle hogesnelheids- en nachttreinen is reserveren verplicht en een toeslag verschuldigd. Niet geldig in OuiGo-treinen.
  • Kortingspas: Met een Carte Avantage krijg je voor 49 euro een jaar lang 30% korting op reizen per tgv en Intercité, regionale ter-trein en de internationale tgv’s naar Duitsland, Luxemburg, Zwitserland en Italië. Voor TER-treinen zijn er ook regionale kortingspassen.
  • Kortingstickets: Prem’s is het goedkoopste tarief voor TGV’s en Intercités-treinen. Drie maanden voor vertrek beschikbaar in beperkte aantallen, niet-wijzigbaar en niet-restitueerbaar.

Beste reizigers
Op het moment van schrijven was de informatie op deze pagina correct. Maar dienstregelingen, prijzen en contactgegevens kunnen natuurlijk veranderen. Check dit dus altijd zelf voor vertrek.

Het geheim van de Blauwe Trein

Heenreis

Per Eurostar van Amsterdam (of Den Haag, Rotterdam, Antwerpen of Brussel) naar Gare du Nord in Parijs. Reserveren verplicht, tickets zijn voordeliger als je lang van tevoren boekt. Wie kort van tevoren wil boeken en geen haast heeft, neemt de reserveringsvrije en voordeligere, maar tragere route met reguliere treinen: van Amsterdam naar Parijs met overstappen in Brussel, Charleroi en Maubeuge. De overstap in Parijs van Gare du Nord naar Gare d’Austerlitz gebeurt per metro; trek hiervoor een uur uit. Metrokaartjes zijn te koop in de Welcome Bar van de Eurostar.

Treinreis

Ticketverkoop voor de nachttrein Parijs-Nice v.v. start tot vier maanden van tevoren, maar vaak korter. Zitplaats vanaf € 29, ligplaats vanaf € 39 (tweede klas, zespersoonscouchette) of € 59 (eerste klas, vierpersoonscouchette). Boeken via sncf-connect.com.

In Parijs

Eten: Restaurant Le Train Bleu is dagelijks geopend voor lunch (11:15-14:30u) en diner (19:00-22:30u). De Bar Lounge is dagelijks geopend van 07:30 tot 22:30u, hier wordt ook ontbijt geserveerd. Reserveer via le-train-bleu.com. Hotel: Driesterrenhotel Libertel. Austerlitz Jardin des Plantes ligt tegenover Gare d’Austerlitz en biedt kleine maar comfortabele kamers; 2pk va. € 133 incl. ontbijt, libertel-austerlitz-jardin-des-plantes.com. VVV: Gare du Nord, ma-za 09-17u, zo gesloten, nl.parisinfo.com.

In Nice

Eten: Voor een wat uitgebreider ontbijt is er op het stationsplein een vestiging van Boulangerie Paul. Voor de terugreis: in het station vind je ook een kleine supermarkt (tot 17:30u), een broodjeszaak (tot 20u) en een sushibar (tot 22:30u). Hotel: Nice Azur Riviera heeft vier sterren, modern ingerichte kamers en ligt op 5 minuten lopen van station Nice Ville, 2pk va. € 138 incl. ontbijt; niceazurriviera.com. Toeristeninfo: op het plein voor station Nice Ville, ma-za 09-18, zo 09-17u, explorenicecotedazur.com.

Meer informatie

Atout France, Amsterdam & Brussel; nl.france.fr, be.france.fr

Slapend door Frankrijk met de Intercités de nuit
Toen de Franse overheid in 2016 de financiële ondersteuning staakte, dreigde het doek voor Franse nachttreinen definitief te vallen. Dat gebeurde niet; integendeel, eerder geschrapte verbindingen werden juist hersteld door spoorwegmaatschappij sncf en de oude merknaam Lunéa werd vervangen door een nieuwe: Intercités de nuit. Er zijn nu zeven nachtelijke verbindingen, allemaal vanuit Parijs en vice versa: naar Marseille en Nice, naar Toulouse en Latour de Carol (met aansluiting naar Barcelona), naar Tarbes en Lourdes, naar Rodez, en naar Briançon (in de Franse Alpen). Deze rijden alle dagelijks. De nachttrein naar Perpignan, Narbon en Cerbère rijdt op vrijdag en zondag, en in de zomermaanden dagelijks. De nachttrein naar Biarritz en Hendaye (met aansluiting naar San Sebastian) rijdt alleen in de zomermaanden.
Er is keuze uit zitplaatsen (tweede klas), ligplaatsen in een zespersoonscouchette (tweede klas) of ligplaatsen in een vierpersoonscouchette (eerste klas). Slaapcoupés voor 1, 2 of 3 personen zijn er niet. Wel is het mogelijk om (indien beschikbaar) tegen een toeslag een privécoupé (espace privatif) te boeken. Toiletten en wasbakken zijn te vinden aan de uiteinden van elk rijtuig. Douches zijn er niet. Verwacht niet te veel luxe; het materieel is oud, al zijn veel rijtuigen wel gemoderniseerd. Er is geen restauratierijtuig; bij de treinsteward is een zeer beperkt aanbod aan drankjes en snacks te koop.
Bovengenoemde bestemmingen zijn ook overdag met hogesnelheidstreinen te bereiken. Toch is er kennelijk behoefte aan de trage nachttreinen, want ze zijn vaak al lang van tevoren uitverkocht. Boek daarom zo lang mogelijk van tevoren.

Train à Grande Vibration

De Train des Pignes rijdt viermaal daags in beide richtingen. De reistijd van Nice naar Digne is drie uur. Vanwege een ingestorte tunnel rijden er tot medio 2024 geen treinen maar bussen tussen Saint-André-les-Alpes en Digne-les-Bains. Tickets variëren afhankelijk van de afstand van € 2 tot 22; trainprovence.com.

Terug naar de inhoudsopgave

Gratis nieuwsbrief
Wil jij mijn reisreportages gratis in je mailbox? Ik stuur je graag eens per kwartaal mijn nieuwsbrief.