Nieuwsbrief

Het Londen van Alfred Hitchcock

Van Blackmail tot Frenzy: reis mee langs vijf memorabele filmlocaties

Sculptuur op de binnenplaats van Gainsborough Studios, waar Hitchcock The Lady Vanishes maakte

Reisjournalist Sander Groen verkent voor de Volkskrant om de week een onvermoede bestemming in Nederland of net over de grens. Aflevering 23: het Londen van Alfred Hitchcock

Voordat hij in de VS kaskrakende klassiekers maakte als The Birds, Psycho, Rear Window en Vertigo, woonde en werkte Alfred Hitchcock zijn halve leven in Londen. Op de plek van zijn geboortehuis staat nu een benzinestation (voor de verwoede fan: 517 High Road, Leytonstone) en de beroemde Gainsborough Studios (bij Shoreditch Park) zijn verbouwd tot appartementencomplex, maar er zijn talloze andere plekken die herinneren aan de Master of Suspense. Koop een dagkaartje voor de Tube en reis mee door Londen langs vijf tot de verbeelding sprekende filmlocaties.

Het British Museum is de locatie voor een bloedstollende achtervolgingsscène in Blackmail

British Museum

De chanteur in Blackmail (1929) poogt de politie af te schudden door het British Museum in te vluchten. Hij drinkt gulzig uit een van de drinkfonteinen die er nog altijd zijn, verstopt zich tussen farao’s en mummies, rent de ronde leeszaal in en beklimt de koepel erboven, wat niet goed afloopt.
Great Russell Street, Bloomsbury, metro: Holborn, britishmuseum.org

Het British Museum is de locatie voor een bloedstollende achtervolgingsscène in Blackmail

Shepherd’s Tavern

Het interieur van deze 283 jaar oude pub werd in de studio nagebouwd, maar de fraaie hoekpui werd wel op locatie gedraaid en is nauwelijks veranderd. In Stage Fright (1950) drinkt actrice Eve Gill een cognacje met een onbekende man die geen bibliothecaris blijkt.
50 Hertford Street, Mayfair, metro: Green Park

De hoekpui van de eeuwenoude Shepherd’s Tavern in Mayfair is te zien in Stage Fright

Simpson’s in the Strand

‘I’d like to go to Simpson’s,’ zegt Stevie verrukt als protagonist Ted hem in Sabotage (1936) vraagt waar ze gaan lunchen. Het jochie heeft smaak, want dit is het chique restaurant van vijfsterrenhotel The Savoy, waar Hitchcock zelf ook graag kwam.
100 Strand, metro: Covent Garden, simpsonsinthestrand.co.uk

Het chique Simpson’s in the Strand was een van Hitchocks favoriete restaurants in Londen

Royal Albert Hall

’s Werelds mooiste concertzaal vormde het decor voor twee van de spannendste scènes uit de filmgeschiedenis: de bloedstollende apotheose van zowel het Britse origineel uit 1934 (met Peter Lorre) als de Amerikaanse remake uit 1956 (met Doris Day) van The Man Who Knew Too Much.
Kensington Gore, metro South Kensington, royalalberthall.com

De Britse én Amerikaanse versies van The Man Who Knew Too Much werden gefilmd in de Royal Albert Hall

Hilton London Hyde Park

Doe als Richard en Babs in Frenzy (1972) en check in als meneer en mevrouw Oscar Wilde in kamer 322, alias ‘The Cupid Room’ van het monumentale Coburg Hotel, dat voortbestaat als Hilton-hotel. Een tweepersoonskamer kost hier tegenwoordig wel iets meer dan 12 pond – minstens twaalf keer meer.
129 Bayswater Road, metro Bayswater, hilton.com

Check in als meneer en mevrouw Oscar Wilde in het Hilton London Hyde Park
Praktische informatie
Reis
Binnenkort gaat de Eurostar rechtstreeks van Amsterdam (in 3 uur en 45 minuten) en Rotterdam naar Londen rijden; enkele reis vanaf € 59, nsinternational.nl/londen, eurostar.com
Boek
Ruim tweehonderd Londense Hitchcock-locaties zijn bij elkaar gebracht in Alfred Hitchcock’s London: A Reference Guide to Locations, € 20,92 als paperback bij Book Depository of € 8,99 als ebook bij Paagman
Tour
Op zondag 12 april en zondag 10 mei zijn er rondleidingen door Alfred Hitchcocks Londen met London Walks, £ 10, vertrek 10:45 uur, duur twee uur, walks.com
In de Londense Gainsborough Studios maakte Hitchcock The Lady Vanishes

Meer bestemmingen in Nederland of net over de grens: vk.nl/groenopreis

Gratis nieuwsbrief
Wil jij mijn reisreportages gratis in je mailbox? Ik stuur je graag eens per kwartaal mijn nieuwsbrief.