De vergeten ondergrondse

Deze verlaten metrostations onder Londen gaan even open voor het publiek

Om de week verkent reisjournalist Sander Groen in de Volkskrant een onvermoede bestemming in Nederland of net over de grens. Aflevering 16: verborgen Londen

’s Werelds oudste metronetwerk, de London Underground, omvat 11 lijnen, 408 kilometer spoor, 270 stations en vervoert 3,7 miljoen passagiers per dag. Sinds 1863 veranderde het metrostelsel continu: er kwamen vele stations bij, maar er werden er ook 77 gesloten. Zo kan de oplettende passagier tussen twee haltes ineens zo’n in onbruik geraakt station ontwaren, met verouderde wegwijzers, stilstaande klokken en een dikke laag stof op de perrons. Die verlaten stations zijn normaliter niet toegankelijk, maar ter gelegenheid van de tentoonstelling Hidden London organiseert het London Transport Museum rondleidingen. Duik onder in de mysterieuze schuilplaatsen van Sherlock en Churchill.

Onder station Clapham South bevindt zich een bunkercomplex met plek voor achtduizend mensen • foto: London Transport Museum

Clapham South

Metrostation Clapham South is nog altijd in gebruik. Toch schuilt ook hier een verborgen wereld: tijdens de Tweede Wereldoorlog werd op dertig meter diepte een bunkercomplex gebouwd met plek voor achtduizend mensen. Na de oorlog diende de bunker als festivalhotel, archief en opvang voor Jamaicaanse gastarbeiders.

Nadat deze lift onveilig was verklaard, ging het toch al weinig gebruikte station Aldwych dicht • foto: London Transport Museum

Aldwych Station

Sinds de sluiting in 1994 heeft metrostation Aldwych zich ontpopt tot filmster: hier zijn opnames gemaakt voor talloze films, zoals Patriot Games (1992), V for Vendetta (2006), Atonement (2007), The Imitation Game (2014) en tv-series als Sherlock (2014). Speciaal voor filmploegen staat een operationeel metrostel uit 1972 paraat.

Euston Station

Ook metrostation Euston is nog in gebruik, maar achter gesloten stalen deuren en hekken schuilt een labyrinth van in onbruik geraakte tunnels, trappen, liften en perrons. Nu zitten er nog reclameposters van een halve eeuw geleden tegen de muren, over een paar jaar vertrekt hier de hogesnelheidstrein naar Birmingham.

Metrostation Euston is nog in gebruik, maar aan dit loket zijn al een halve eeuw geen kaartjes meer verkocht • foto: London Transport Museum

Down Street

De heilige graal der geabandonneerde metrostations is Down Street, gesloten sinds 1932 en daarna verbouwd tot regeringsbunker – hier schuilde het oorlogskabinet voor de bommen van de Blitz. Terwijl voor gewone Britten water en brood op rantsoen waren, deden Churchill en de zijnen zich te goed aan champagne en kaviaar.

In Down Street schuilde Churchill met zijn Oorlogskabinet voor de bommen van de Blitz • foto: London Transport Museum

Hidden London

Churchills geheime ondergrondse eetkamer is waarheidsgetrouw nagebouwd voor Hidden London in het London Transport Museum, over Down Street en tientallen andere gesloten, gesloopte, verlaten en herbestemde Londense metrostations. De tentoonstelling loopt tot eind volgend jaar, de bijbehorende rondleidingen zijn er tot eind dit jaar.

Tot eind dit jaar zijn er rondleidingen door verschillende verlaten metrostations • foto: London Transport Museum

Praktische informatie
Reis
Per Thalys van Amsterdam of Rotterdam naar Brussel en dan per Eurostar naar Londen, en terug rechtstreeks, enkele reis vanaf € 59, nsinternational.nl
Doe
London Transport Museum is dagelijks geopend, 10-18u, £ 18, metro Covent Garden. Data, tijden en prijzen van de rondleidingen variëren, zie ltmuseum.co.uk/hiddenlondon
Lees
Bij de tentoonstelling verschijnt bij Yale University Press een kloek boek van 240 pagina’s: Hidden London: Discovering the Forgotten Underground, € 32,99, ISBN 9780300245790

Meer bestemmingen in Nederland en net over de grens: volkskrant.nl/groenopreis

Oorspronkelijk gepubliceerd in:

Gratis nieuwsbrief
Wil jij mijn reisreportages gratis in je mailbox? Ik stuur je graag eens per kwartaal mijn nieuwsbrief.

error: Het kopiëren van dit artikel is niet toegestaan, sorry!